سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ کارها نزد خدا بر روی زمین، دعاست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
آخرت ، آفات عقل و استدلال ، اختیار ، اختیاری ، اراده ی فعلی ، ارزش ادراکات بشر ، ارزش عقل ، ازلی ، اسرافیل ، اسماء ، اماره ، امامت در قرآن، لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ، هَارُونَ مِنْ مُو ، اینشتین ، براهین اثبات وجود خدا ، برزخ ، پیشین ، توحید و شرک ، جبر ، جبر و اختیار ، جبرئیل ، جبروت ، جبری ، حادث ، حافظه ، حدوث ، حدیث معرفة امیرالمومنین بالنّورانیّة ، حرکت ، حسبنا کتاب الله ، خدا کیست ، خشونت عمر ، خیام ، داروینیسم یا ترانسفورمیسم ، دلائل عصمت عقل ، زمان ، زیگموند فروید ، سقیفه ، شهود ، صور خیالی ، عارف ، عالم ، عالم برزخ ، عالم ذر ، عالم الست، ملکوت ، جبروت ، عرش ، عصمت عقل ، عقل ، عقول ، علم ، علم پیشین خدا ، علم دینی و علم سکولار ، علم مقدّس ، غیرمادّی ، فرضیه داروین ، فیلم راز ، فیّاض ازلی و ابدی ، قانون جذب ، قبله ، قدسیه ، قدیم ، قرب و بعد نسبت به خدا ، کرسی ، کشورگشایی عمر بن خطاب ، لوامه ، ماهیت ، متخیّله ، مثال ، مجرّد ، مطمئنه ، معراج ، ملاصدرای شیرازی ، ملکوت ، مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَف رَبّه ، ناسوت ، ناطقه ، نفس ، هایزنبرگ ، هندسه اقلیدسی ، هندسه نااقلیدسی ، واجب الوجود ، کشورگشایی عمر بن خطاب، سقیفه، خشونت عمر، حسبنا کتاب الله ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :28
کل بازدید :450568
تعداد کل یاداشته ها : 52
103/1/10
1:53 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبد الاحد[573]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
1- تشکیک وجود[1] 2- هندو به طعنه گفت که یاران خدا دو تاست ...[1] 3- آیا مقدار ماده جهان بی نهایت است ؟[1] 4- جبر فلسفی چیست ؟[1] 5- آیا این اعتقاد که رخ دادن هر فعلی حکمتی دارد صحیح است؟[1] 6- چرا روح القدس برای مریم (ع( به صورت مرد ظاهرشد؟[1] 7- رابطه عقل و روح چگونه است؟[1] 8- چرا انسان برتر از فرشته است؟[1] 9- آیا اسلام نظریه تکامل انواع داروین را می پذیرد ؟[1] 10- چرا وجود دو خدا محال است[1] 11- آیا همه موجودات جهان با شعورند ؟ آیا همه موجودات جهان نفس دا[1] 12- چرا حضرت رقیه را باید احترام کرد؟[1] 13- بدن در طول نفس و مرتبه نازله نفس است[1] 14- آیا منبع دین تحریف شده اند؟[1] 15- حرکت جوهری ملا صدرا را با زبانی ساده توضیح دهید[1] 16- معراج جسمانی پیامبر - غیر جسمانی بودن خدا (1 و 2)[2] 17- نظریه تکامل داروین فرضیه ای باطل[1] 18- نقد نظریه بسط تجربه نبوی دکتر سروش(1 و 2 )[2] 19- احضار روح[1] 20- آیا دین فطری است؟[1] 21- عالم امر چیست؟[1] 22- آیا تاسیس زیارتگاه بر سر قبور اولیاء و زیارت آنها شرک است؟[1] 23- دین ایران باستان[1] 24- هفت آسمان[1] 25- خدا چرا انسان و جهان را آفرید؟[2] 26- تصویری از جهان بی نهایت[1] 27- عاقبت انسان در عالم آخرت چه می شود ؟ و سعادت چیست؟[1] 28- خدا کیست؟![1] 29- خدا الآن چه می کند؟![1] فروردین 1387[1] مهر 1387[2] آذر 1387[1] دی 87[2] بهمن 87[2] اسفند 87[1]
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
و رها می شوم آخر...؟!! صبح مشتاقان نهان خانه ی دل آل یس دریـــچـــه کــــــلام نــــــو رنگارنگه سلام شهدا ایحسب الانسان ان یترک سدی خدا یه کاری کن ... بچه های باخرز تبادل لینک وافزایش بازدید مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری ابوالفضل فتحیان دستگردی گروه فرهنگی شهید همت(بسیج دبیرستان مالک اشتر 1) شما هم در وبلاگ گروهی با ما همکاری کنید حب الحسین اجننی پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h جمهوریت:اخبار داغ ، مقاله ، مصاحبه ، عکس ، کاریکاتور و طنز سیاسی نان ، عشق ، موتور هزار راهنما شمیم انا مجنون الحسین مذهبی - سیاسی - فرهنگی السلام علیک یا امام الرئوف اباصالحی یا زهرا مدد اختلالات روانی اضطراب خشم افسردگی... دیــار عـاشقـان صعصعه مشاوره و مقالات روانشناسی آفاق طلبه آ نلاین دانشمند مسیح اندیمشک موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین AMIR قدرت شیطان چگونه خدمتگذار خوبی باشیم علم نوین کجایند مردان بی ادعا؟ یادداشت های یه آسمونی صور اسرافیل راز و نیاز با خدا عاشقان میگویند خلوت تنهایی انتظار محفل قران جعفریه به سوی حقیقت «سلام محب بر محبان حسین ع » جاده خدا یعسوب یوسف گم گشته مجله اینترنتی نوآوری و شکوفایی ابوالفضل فتحیان دستگردی مزار بی نشان سخنان مهجور حضرت روح الله حــــــــکــــمـــــــت آ بـــــــــــاد دو کلمه حرف حساب معارف اسلامی

پرسش: چرا حضرت رقیه(س) با این که سه ساله بود و هنوز قدرت درک احکام را نداشت باید باب الحوائج شود؟ اگر جواب این باشد که ایشان رنج های زیادی کشیده اند می گوییم :خوب خیلی از افراد دیگر نیز مورد آزار قرار گرفته اند واگر جواب این است که : چون فرزند امام است ؛می گوییم : آیا این دلیل کافی است؟ گیرم پدرت بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟

پاسخ:

 دختری کم سن و سال در سرزمین شام مدفون است که منسوب است به امام حسین(ع)، لکن در این که این دختر، دختر امام حسین(ع) یا دختر یکی از بنی هاشم یا اصحاب ، بین مورخین اختلاف نظر است ؛ ولی این دختر هر که هست دارای مقامات بالای معنوی است و از قبر شریف او کراماتی به ظهور رسیده است که بیانگر این معناست که صاحب این قبر در نزد خدا و اهل بیت(ع) صاحب جلال و احترام است. اما اینکه برخی روضه خوانها به این برزگوار لقب باب الحوائج می دهند ظاهرا از این جهت است که متوسلین این بزرگوار به شفاعت وی به حاجاتشان رسیده اند ولی بنده در روایتی ندیده ام که اهل بیت(ع) این لقب را به آن بزرگوار داده باشند و آنچه برای ما حجت است قول و فعل معصوم است نه قول و فعل غیرمعصومین.
اما چرا صاحب آن قبر شریف این همه سزوار تعظیم و احترام است. گفتیم که از این قبر شریف کراماتی مشاهده شده است که دلالت بر عظمت صاحب آن دارد و این منافاتی با کم سن و سال بودن آن بزگوار ندارد. بسیاری انسانها هستند هشتاد سال عمر کرده اند ولی به اندازه یک بچه هفت ساله شعور ندارند. بنده افراد چهل ساله ای دیده ام که تا عدد 10 نمی توانست بشمارد و در مقابل بچه هایی نیز دیده شده اند که همان دوران طفولیت صاحب عقول قوی بوده اند. نمونه بارز چنین افرادی در عصر خود ما «سیدمحمد حسین طباطبائی» است که در سن 5 سالگی کل قرآن را حفظ بود و با استفاده از آیات به سوال ها جواب می داد و برای افراد بزرگ سال سخنرانی می کرد و توانست از کشور انگلستان درجه دکترا بگیرد. افرادی دیده شده اند که در 8 سالگی وارد دانشگاه شده اند. برخی از علمای گذشته شیعه قبل از سن بلوغ به اجتهاد رسیده بودند و یکی از عرفا خود تصریح داشت که در سن چهارده سالگی صورت باطنی افراد می دیده است. ابوعلی سینا در سن هفت سالگی در عرض یک روز کتابچه ای نوشته بود که استادش آن را سه روز می خواند ولی درک نمی کند. حضرت یحیی در کودکی صاحب حکمت بود « و آتیناه الحکم صبیا»(مریم/12) و حضرت عیسی در گهواره با مردم سخن می گفت و خدا درگهواره انجیل را به او وحی نمود.(ر.ک: آیات 29-33 سوره مریم) و امام جواد(ع) در 9 سالگی به مقام رسید و امام زمان(عج) در سنین کودکی صاحب مقام امامت شد. بنابراین به صرف اینکه این دختر سه ساله یا چهارساله کم سن و سال بوده است نمی توان گفت که وی از دین بی خبر بوده است. این بزرگوار از فرزندان پاکان روزگار بود و در دامنهای پاک رشد کرده بود و در شکم او لقمه حرام راه نیافته بود.
امام حسین(ع) هر که را خالص نبود از کربلای خود خارج کرد و آنان که با او مانده بودند همگی مورد عنایات ویژه خدا بودند. امام حسین(ع) وقتی به کربلا می آمد با بزرگان بنی هاشم و دیگر قبائل ملاقاتها داشت و بسیاری از آنها اگر به کربلا دعوت می شدند، می آمدند ولی امام(ع) آنها را به کربلا دعوت نکردند و آنهایی را هم که خود با او آمده بودند، مرخص کرد ولی برخی اصحاب مثل زهیر را خود دعوت کرد، گویی آن حضرت می خواست مخلصین را گرد،‌ خود جمع کرد تا برای آیندگان الگو باشند و یکی از این افراد که با امام ماند و این همه مصائب را تحمل کرد همین دختر خردسال بود و کار او در راه خدا به آنجا رسید که در میان آن همه اسراء نام او بعد از نام امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) مطرح شد و قرنهاست که نام او رسوا کننده ظالمان و سند حقانیت قیام امام حسین(ع) است. اگر عاشورا اسلام را حفظ کرده است این دختر خردسال نیز در این قیام نقشی این گونه شاخص داشته است و از این رو برگردن همه مسلمانان حق دارد و افزودن بر اینها وی در اثر آزارهای اهل بیت(ع) به شهادت رسیده است و صاحب مقام شهادت است و مقام شهادت، مقام کمی نیست.
امام حسین(ع) دختران دیگری نیز داشت، در بین اسراء نیز زنان و دختران و کودکان زیاد بودند ولی خدا نام این دختر خرد سال را بر سر زبانها و یاد او را در دلها انداخته است و این ناشی از مقام و مرتبه وجود خود او بوده است؛ البته اگر ثابت شود که وی دختر امام حسین(ع) از این جهت نیز احترام او بر ما واجب خواهد بود. چرا که اولا انسان وقتی کسی را دوست می دارد متعلقات او را هم دوست می دارد؛ دختر امام کم از پیراهن یوسف و صندوق حضرت موسی(ع) و هارون(ع) نیست خدا در قرآن کریم این دو شیء بی جان را محترم داشته است چون انتساب به پیامبران داشته اند. خداوند متعال را امر کرده است که نسل پیامبر را به نام و یاد او احترام کنیم و دوست بداریم و این باعث پاکی خود ماست. « قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»(شوری/23)
جریان عاشورا و کربلا را نباید سهل شمرد و نباید ساده از کنار آن گذشت. کربلا صحنه نمایش بهترین انسان از طیفهای گوناگون است. قاسم بن الحسن بیش از 13سال ندارد ولی مرگ در راه خدا را از عسل شیرین تر می داند. کافی است تصور کنیم که چه قدرت روحی می خواهد تا پسری 13 ساله به تنهایی به جنگ با هزاران نفر رود. برخی از اصحاب امام(ع) قریب 90 سال سن داشتند و با این حال به جنگ می رفتند. در میان شهدای کربلا نوجوانی است که پدرش نیز شهید شده است. این نوجوان به تنهایی به جنگ رفت و از چنان معرفتی برخوردار بود که به جای معرفی خود چنین گفت:
امیری حسین و نعم الامیر***سرور فؤاد البشیر النذیر
علی و فاطمه والداه ***فهل تعلمون له من نظیر
له طلعه مثل شمس الضحی***له غره مثل بدره منیز(منتهی الآمال، ج1، ص685)
کاروان حسینی را نباید با افراد عادی قیاس کرد،‌کودکان این کاروان کار بزرگان کردند و پیرسالانشان کار جوانان نمودند و زنانشان مردانه ایستادند. به قول مولوی:
کار پاکان را قیاس ازخود مگیر*** گرچه باشد در نبشتن شیر، شیر
آن یکی شیری است اندر بادیه*** و آن دگر شیری است اندر بادیه
آن یکی شیریست کآدم می خورد*** و آن دگر شیریست کآدم می خورد

 


87/1/12::: 12:46 ص
نظر()